BUS

BUS

torsdag 15 juli 2010

Efter dagens möte...

ser tablåerna nu ut så här. Detta äro bara en skiss från Klistrins sida, en tolkning av den information jag fått ner på pränt och just nu minns i huvdet mitt som känns som ett hårdkokt ägg. Jag kände ett behov av att dela upp det vi idag kallade för mellansjoket i en "upptrappning" och en "nedtrappning". Vi kan ta bort det om det känns onödigt sen. Jag tror jag ville bort från ordet "mellansjok" och på nåt sätt belysa det att vi har en vändpunkt i dramaturgin som det ser ut nu. Men som sagt, detta är bara skiss och tyck gärna till innan jag trycker 36 kompendium på söndag!

SCENER

INLEDNING

Cheltenham står på plats:
Växlande slottet med telefonist Ann-Sofie. Hon jobbar natt och telefonerar till PippiFröken.
PippiFröken skriver in de ankommande, med hjälp av lillasyster Anna-Maja. Inne i Växlande slottet sover lekesystrarna Moa och Mona.

Balettvagnen- teatern- står också på plats. Utanför sitter Portvakterskan. Här tjatar Balettfröken. Först är hon kanske ensam. Efterhand fylls vagnen med teaterarbetare (Apan, Balettflickan, Balettpojken, Maskören). Officern springer förbi. Även advokaten tar sig en tur hit.
Spring i dörrar, pop-up genom taklucka. Det eviga sökandet efter Victoria. Hela livet är bara omtagningar.

Ute på fältet står Lekaren och försöker få sin flygande farkost att lyfta.
På Dansbanan i Fagervik står ett par och rör sig utan musik.

Så småningom ringer en väckarklocka och väcker lekesyster Mona och Moa, som börjar sitt morgonpass – nattning av publiken.
Ungefär samtidigt rullas diktarvagn in, med pianisten i antåg. Fler hjälper till att natta. Pianisten i sin vita kostym har satt sig vid sin flygel och spelar Månskenssonat med mera.
Parallellt med nattningens början har Lekaren äntligen fått upp sin farkost i skyn. Den kretsar ovanför den allt sömnigare publiken.
När nattningen pågått ett tag hörs den inspelade dialogen mellan Indra och hans dotter. Publiken somnar kanske någonstans här. Flygplansljud hörs starkt. Flygvärdinnorna börjar bereda väg för landning.


UPPTRAPPNING

Ljudvagnen rullas nu in på fältet. Väl på sin plats öppnas dörrarna och 10 Gudadöttrar strömmar ut.

Ungefär nu börjar Stackaren buffa sig ut ur grinden i fonden. Bråkar med Parkteaterns teknikvagn på vägen.
Syster Ann-Sofie tar sin vita skottkärra proppfull med vitkål ut ur sitt växelslott och möter upp Stackaren. Samtidigt beger sig Pippifröken till Diktarvagnen där den svarta kolen väntar. Här uppstår Gräl, konflikter, kaos. Balettfröken bli Ulla-Bulla i Stackaren. Gudadöttrarna söker sig till sina stationer. Ljudadöttrarna ser sig om.
Så småningom kommer Människokören in. Plötsligt föds ägget, som lekesyster Mona och Lekesyster Moa kanske suttit och ruvat på. Fokus har nu förflyttats till Fagervik (from s 52).


Diktaren gör entré (from s 58). Ägget blir en båt och alla gifter sig.
Nu växer valrörelsen fram - röda och blå vimplar. En anti-känsla uppstår där alla bara vill bort. Här börjar vändpunkten.
Kolbärarna dyker upp nånstans här och talar om eländet.
Här startar en kanske inspelad dialog mellan dottern och Diktaren.
Indras öra. Fingalsgrottan.


NEDTRAPPNING
Tillbaka till teatern igen, saker loopas.
Man upptäcker att dörren är öppnad (den har kanske stått öppen länge).
Diktarvagnen, Stackaren och Balettvagnen börjar packa ihop.
Fagervik avvecklas.
Det börjar dra ihop sej.
Det uppstår en ny centrering kring det väx(l)ande slottet.
Blå stormhatt över hela marken
Fagervik är nu avslutat, Diktarvagn och Stackaren har kört iväg.
Dottern och Diktaren fortsätter sin dialog.


SLUTSCEN
Offerscenen. Gudadöttrarna tar av sig sina jordiska attribut. Slottet börjar brinna.
Publiken vaknar.
SLUTET – HUR?? Brandbil eller Balettfröken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar